Liberalerna vill att myndigheterna ska definiera torka som naturolycka. Det är ett av resultaten från partiets landsmöte i helgen.

– När Öland i fjol drabbades av torka kunde staten inte hjälpa till fullt ut eftersom myndigheterna inte definierade torka som en naturolycka. Helt bisarrt enligt mig och andra liberaler i länet, så vi lämnade in en motion till landsmötet om att torka ska definieras som naturolycka inom myndighetssverige. Landsmötet röstade för motionen och det är därmed partiets politik nu, säger Sebastian Hallén, ombud från Färjestaden.

En fråga som debatterades länge på samma landsmöte var gårdsförsäljning av öl och vin. Efter omröstning stod det klart att partiet alltjämt är för gårdsförsäljning, så länge det går att kombinera
med Systembolagets detaljhandelsmonopol.

– Vi ville att partiet skulle vara ännu tydligare för gårdsförsäljning. Men det är ändå en halv seger, det fanns förslag om att partiet skulle uttala sig kraftfullt emot gårdsförsäljning också, säger Ann-Margret Lindholm, ombud från Grankullavik.

Ett annat förslag från länets liberaler som vann gehör på landsmötet var förslaget om att införa ett nationellt resekort i kollektivtrafiken.

– Vi vill göra det lättare att åka kollektivt. När du behöver åka långt blir det krångligt, olika länstrafikbolag, olika tågbolag med olika biljettsystem och olika kort. Himla hattigt helt enkelt, därför vore ett nationellt resekort en förenkling som kan locka fler att resa kollektivt, avslutar Sebastian Hallén.