Liberalerna vill att fler på Öland ska kunna få läkarbesök i sitt hem. Många invånare har svårt att ta sig till sjukvården. En del är äldre med allmänt nedsatt hälsotillstånd. Andra är kroniskt sjuka och kan ha svårt att förflytta sig. Vissa saknar körkort och bor på en plats där det saknas kollektivtrafik. Visst vore det bättre om de kunde få hembesök av ett mobilt team med läkare och sjuksköterska?

För den som har svårt att röra sig eller ont skulle tryggheten öka, med vetskapen om att man kan få ett hembesök. Infektionskänsliga patienter skulle slippa dela väntrum med andra sjuka personer. Närstående och släktingar behöver inte skjutsa till hälsocentralen titt som tätt. Livet skulle bli lite enklare med Liberalernas förslag.

Varianter av mobila läkare eller team finns redan i t ex Blekinge, Kronoberg och Skaraborg. Utvärderingen av Skaraborgs modell visade att mycket färre av patienterna som nyligen legat på sjukhus behövde återinläggas när det skedde fler hembesök. Man fick helt enkelt bättre koll på patienterna och deras behov. Fler hembesök gör inte bara livet lite enklare för patienten utan ger också en bättre kvalitet på sjukvården – vilket i sin tur sparar resurser.

Rätt utformad kan en modell för fler hembesök göra livet enklare för många patienter, öka patientsäkerheten och frigöra resurser inom andra områden i sjukvården. Liberalerna har drivit frågan om fler hembesök i många år. Tyvärr har förslaget röstats ned gång på gång av den socialdemokratiskt ledda majoriteten i landstinget. Vi tycker det är obegripligt och tråkigt, men vi ger oss inte. Får vi tillräckligt stort inflytande efter valet den 9 september kommer vi att införa mobila team även i vårt län.