Kommunen står inför ett antal utmaningar. Med ökat välstånd följer ökad medellivslängd. Det är positivt, men ställer ökade krav på den kommunala välfärden. Antalet platser i trygghets- och omsorgsboenden kommer behöva öka den kommande mandatperioden. Samtidigt är det viktigt att den fastslagna planen för utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp följs. Om hela kommunen ska leva krävs såväl dricksvatten som fler bostäder.

Dessa investeringar kommer att kräva stort utrymme i kommunens budget. Liberalerna prioriterar välfärdens kärna och kommer inte acceptera andra investeringar som hindrar eller fördröjer nödvändig utbyggnad av vare sig omsorgsboenden/trygghetsboenden eller vatten och avlopp.

Samma sak gäller kommunens driftkostnader: välfärden ska prioriteras före extravaganta projekt. Om pengapåsen ska räcka till måste kommunen ständigt jobba med att göra rätt saker på rätt sätt. Ineffektiva modeller och onödigt merarbete ska rensas bort så att resurser frigörs till mer personal där så behövs.